Meer bezoekers met website promotie - Label 76


Website-promotie
Nog niet zo heel lang geleden toen er nog geen internet was, geen social media en geen smartphones of Ipads (tablets) maar wel ons bedrijf/merk onder de aandacht van de doelgroep te brengen deden we dat met z'n allen door te adverteren in kranten, tijdschriften, voetbalborden, brieven/mailings versturen etc. etc. En na het voetbal, hockey, tennis of andere vorm van socialiseren sprak je met mensen over je merk, bedrijf of dienst, in de hoop dat je een klant er bij kreeg of in ieder geval wist te vertellen wat je deed.

Als je tegenwoordig je bedrijf/merk onder de aandacht van je doelgroep wil brengen, lijkt het wel of je op elke social media platform aanwezig moet zijn, of zelf een internet "Goeroe" moet zijn om je product onder de aandacht te brengen. Maar is dit wel nodig? Ik kan je zeggen, dit is niet nodig. (
meer over social media en hoe deze in te zetten, bespreek ik later op mijn blog.) Wat wel nodig is, is weten waar je doelgroep zich bevind. Dus een onderzoek doen waar ze zitten is absoluut van levens belang, zodat je weet welke manieren er nodig zijn om je product of dienst bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.

Het belang van een goede website promotie wordt nog weleens onderschat. Met alleen het hebben van een website met de juiste SEO en dan te denken klaar te zijn is naïef. Want een website is een
onderdeel van je algehele strategie. Je zal zelf het onderzoek moeten doen om te weten welke manier van promotie het beste je doelgroep bereikt.

Website promoten doe je o.a. met het volgende:


1. Meten = weten:

Welke zoekwoorden gebruiken je bezoekers, hoe lang bezoeken ze de website of welke pagina's worden het best bezocht? Deze statistieken geeft het gratis programma Google Analytics je om je website te optimaliseren. Je hebt hiervoor wel een Google Gmail account voor nodig, maar komt dat net even goed uit, die heb je als ondernemer al moeten hebben nu met Google+


2. Linkbuilding:

Dit is iets wat iedere eigenaar van een website moet doen. Plaats op zoveel mogelijk websites een link naar je website. Hoe meer links hoe meer (kans op) bezoekers en des te interessanter je website gevonden zal worden door de zoekmaschines en sneller een hogere positie krijgt. Want als je website niet op de eerste pagina verschijnt van de zoekresultaten is de kans groot dat de "zoekende klant" je niet zal vinden. Denk dan aan het plaatsen van links op bv startpagina's en websites van clubs en verenigingen etc.


3. Adverteren:

Door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Adwords kun je gericht je website promoten. Bedrijven van groot tot klein kunnen profiteren van Google om heel gericht klanten te vinden voor hun producten en/of diensten. Je hoeft alleen te betalen als iemand op je link klikt. Je kan Google Adwords zelf opzetten of laten doen door experts.
Maar je kan natuurlijk ook adverteren op websites waarvan je weet dat je doelgroep daar komt bv op Facebook, Hyves, Telegraaf, Nu.nl maar ook andere verzamelpagina's.


4. Landingspagina:

Niet alle links hoeven naar de homepage te verwijzen. Je kan klanten ook op specifieke pagina's laten binnen komen ("landen"). Deze pagina's zijn speciaal ingericht op combinaties van zoekwoorden en scoren daardoor goed in zoekmachines. Denk dan bv aan een advertentie van een aanbieding maken in Google Adwords (zie nr: 3 hier boven) en speciaal voor deze advertentie een landingspagina te maken waar de klant direct dat krijgt waar voor hij op de advertentie heeft geklikt. Wat hier heel belangrijk is dat is een duidelijke "call to action" button (Dit zijn grote buttons die zorgen dat er een actie tot kopen of inschrijven plaats vind). Want als je ze zo ver hebt dat ze je landingspagina hebben bezocht, wil je natuurlijk ook dat ze tot een aankoop over gaan.

5. Microsite:

Een andere vorm als hierboven genoemd is het opzetten van een kleine "micro" website. Deze website bezit informatie over het onderwerp waar jij je "hoofd website" van hebt en geld ook weer als linkbuilding.

Voorbeeld 1: Je hebt een horeca gelegenheid waar je bv op zondag High Tea's of zaterdag een Lady's Night verzorgd. Zet een microsite op waar je op communiceert over het ontstaan van de High Tea of wat een de Lady's Night in houd met een link naar je horeca site waar mensen direct kunnen bestellen.

Voorbeeld 2: Je bent een bedrijf die tuingereedschap verkoopt van diverse merken en in diverse prijsklasse en je wilt beter gevonden worden. Zet een microsite op waar je verteld over een bepaald merk of type gereedschap en gebruik daarin zoekwoorden die klanten gebruiken die opzoek zijn naar jou producten met een link naar je "hoofd site.

Zo zorg je dat Google je nog beter kan vinden (juiste zoekwoorden) en je potentiële klanten geef je extra service en informatie over je product wat vertrouwd geeft. Maar zorg ook dat de website steeds nieuwe informatie krijgt.


6. Social Media:

Zonder social media ben je tegenwoordig nergens meer want men zoekt en gebruik deze zoals: Twitter, Facebook, Hyves en andere. Maar zoals eerder besproken is het niet nodig om op iedere social media platform aanwezig te zijn. Wat ik veel zie is dat bedrijven aanwezig zijn op Hyves, Twitter en Facebook etc. en op alle platformen een en de zelfde boodschap vertellen. Dit is niet hoe je social media in zou moeten zetten. Weet wie je klanten zijn en waar ze zich bevinden? Dan weet je ook welk medium je gericht kan gaan gebruiken. In latere posts zal ik meer uitweiden over de diverse social media.


7. E-mail marketing:

Door op je website een nieuwsbrief inschrijfformulier te hebben kan je je klantenbestand vergroten. Door het opbouwen van een nieuwsbrieflezerbestand en het regelmatig versturen van nieuwsbrieven waarin eventueel kortingen of speciale diensten/producten bespreekt, kan je je website regelmatig onder de aandacht brengen (en houden). Maar pas op dat je niet gaat spammen (lastigvallen) of mailadressen gaat doorverkopen.

Heb je vragen, opmerkingen of ideeën, Ik hoor graag van je.


blog comments powered by Disqus