Een logo ontwerpen, hoe gaat dat in z'n werk? - Label 76


Logo-proces-header
Ooit afgevraagd hoe een logo ontstaat? In dit eerste deel van het logo ontwerp proces zal ik vertellen welk proces er vooraf gaat bij het ontwerpen van een logo. En natuurlijk zijn er diverse manieren om tot een bruikbaar eindresultaat te komen maar dit is mijn manier van werken.

Hier onder het proces wat ik zal bespreken:

- briefing
- onderzoek
- schetsen
- uitwerken van meerde schetsen
- presentatie (klant)
- eventueel uitwerken naar huisstijl


Vooraf een paar basis principes waar een logo aan zou moeten voldoen:

- een logo moet effectief zijn in kleur als in zwart/wit. (diapositief)
- herkenbaar (onthouden)
- klein te gebruiken




Briefing van de klant.

Tijdens het gesprek met de klant wordt er veel duidelijk van wat de klant in gedachten heeft (maar soms ook niet). Er worden vragen beantwoord waar ik als ontwerper een beeld krijg. Denk dan aan b.v. gaat het hier om een winkel, merk, dienst (boekhouder) horeca, richting, kleur, sierlijk, strak etc. Maar ook vragen als wie de doelgroep is; Man, vrouw, oud, jong, kinderen, tieners etc. etc.

Na het gesprek met de klant werk ik de aantekeningen verder uit tot dat wat ik denk dat de klant in gedachten heeft en welke manier er nodig is om die doelgroep aan te spreken.


Onderzoek


Onderzoek_1
Met onderzoek wordt bedoelt dat er gezocht word naar voorbeelden van vormen en lijnen die volgens mij helpen om tot het uiteindelijke logo te komen. Zo zal ik een grote hoeveelheid aan tijdschriften doorbladeren en uitscheuren van ideeën of een museum bezoeken net dat wat ik nodig vind om inspiratie op te doen.

Dit gebeurt natuurlijk ook op internet door het bezoeken van verschillende websites. De bezochte websites zijn heel divers; van sport tot kunst en van dieren tot het bezoeken van blogs waar men vorm en functie bespreekt. Allemaal nodig om steeds meer in de richting te komen van het uiteindelijke resultaat.



Schetsen


Logo_schetsen2
Tijdens en na het onderzoek ben ik al bezig met aantekeningen te maken en deze verder uit te schetsen. De aantallen van schetsen kunnen uitlopen van één enkel A4-tje tot 5, 6, 7 pagina's. Hier is nooit geen vast aantal voor te leggen. Zoals je ziet zijn sommige ook echt krabbels. In het Engels noemt men dit doodles. Menig grafisch vormgever/kunstenaar overigens beroemd mee geworden.

Sommige doodles werk ik uit in stift en sommige scan ik in en werk deze verder uit in de computer. Dit hangt helemaal van het idee af dat ik heb.


Uitwerken van meerdere schetsen


Uitwerking schets1
Omdat ik de klant nooit één logo voorstel werk ik altijd 4 tot 5 schetsen uit en presenteer ik vaak 3 logo's. Mocht het voorkomen dat er van de 3 logo's niets voor de klant tussen zit heb ik altijd nog twee om na de hand te presenteren. Dit zijn vaak "mijn inziens" de mindere dan de 5 uitgewerkte logo's. Maar de klant is koning en ondanks mijn advies en opmerkingen zijn er momenten dat de klant echt dingen wil zoals hij/zij dit in het hoofd heeft.


Presentatie aan de klant

Als de logo's op de computer zijn uitgewerkt maak ik de presentatie op. Ik verzamel alles wat ik heb gemaakt startend met het onderzoek, de schetsten, krabbels en een a4 blad met een aantal uitgewerkte/niet uitgewerkte logo's. En uiteindelijk werkend naar de 3 voorstellen. Zie vb van de presentatie.

Ik ben van mening dat een goede presentatie aan de klant laat zien hoe de logo's tot stand zijn gekomen. Van onderzoek naar schets en daarna de uitwerking hiervan en dat de klant begrijpt dat er echt aandacht aan gegeven is. Men betaald ook uiteindelijk voor een uniek logo dat het verhaal verteld van het bedrijf waarvoor het dienst moet gaan doen.


Uitwerken naar huisstijl

Met de klant wordt vaak afgesproken dat het logo vertaald moet worden naar een huisstijl. Standaard zal het dan gaan om een visitekaartje, briefpapier en een enveloppe. En soms zal de huisstijl ook vertaald moeten worden naar auto- of winkelbelettering, flyers, website etc.

In het geval van Sapore Mio heb ik het logo door vertaald naar:

- visitekaartje
-
briefpapier
-
enveloppe
- etiquette
- bannier
- belettering
- cadeaubon
- stempel
-
website

Ik hoop met de uitleg van het logo proces een kijkje te hebben gegeven wat er vooraf gaat tot het uiteindelijke resultaat van een logo dat jaren mee kan.

Heb je vragen of opmerkingen, laat van je horen.






blog comments powered by Disqus
blog comments powered by Disqus