Nieuwe klanten krijgen en behouden - Label 76


behouden-header

Als ondernemers zijn we gedwongen anders te denken met het bereiken van nieuwe klanten nu we steeds afhankelijker worden van social media als Facebook en Twitter. Want tegenwoordig komen we ons bed niet zo maar uit.
Er zijn drie onderdelen om in te zetten en te zorgen dat je klanten bereikt en behoudt:

• Gevonden worden
• Bedienen
• Behouden

Want zeg nu zelf, niets beter dan mond tot mond reclame.


Gevonden worden - online aanwezig zijn

Iedereen die tegenwoordig een product of dienst nodig heeft zoekt online. Of het nu een zoekopdracht is of een direct bezoek brengt aan het elektronica forum Tweakers, het begint online.

Om gevonden te worden dien je te beginnen met het hebben van een website of blog en deze met de juiste SEO in te richten. (Heb je vragen wat voor jouw bedrijf of dienst de juiste keus is website of blog, neem contact op dan help ik je daar vrijblijvend bij.) Vervolgens meldt je jouw bedrijf aan bij Google Places, Yelp en als horeca ondernemer bij Iens.nl en eet.nu om maar een paar te noemen.

De volgende stap is zakelijke accounts aan te maken van Facebook, Google+ en Twitter.
Ook als je dit niet direct zal gaan gebruiken wel vastleggen. Zo dat een kwaad willend iemand vanuit jou bedrijfsnaam géén verkeerde dingen de wereld in brengt. En als je tijd hebt en overtuigd bent dat social media wel degelijk belangrijk is voor de bekendheid van je dienst of product, heb je in ieder geval alles al klaar staan om zo te beginnen. (*Het belang van een Google + account zal ik in een ander post gaan bespreken.)

Vervolgens zoek je uit op welke doelgroep je wilt gaan richten. Heb je bijvoorbeeld een Horeca gelegenheid en wil je ouders met kinderen bereiken, vind uit waar die doelgroep zich ophoud. Neem bedrijven als Mc Donalds als voorbeeld en bekijk waar en hoe ze zich uiten. Ook al heb je dat budget niet, als ondernemer kan je wel van deze zaken leren.

Bedienen - de klanten geven waar naar ze op zoek zijn

Geef de klanten waarnaar deze opzoek zijn. Eigenlijk heel simpel maar nog steeds kom ik websites tegen waar telefoonnummer of de adresgegevens moeilijk te vinden zijn zijn. Ben je een restaurant eigenaar dan weet je dat klanten op zoek zijn naar lekker eten maar voordat is sfeer, emotie en eventuele entertainment van belang.

Zorg dan ook dat je website jouw zaak uitstraalt. Niets ergers dan denken een gevoel te hebben bij het restaurant wat uiteindelijk helemaal niet zo is. Het eten smaakt zo bitter als je net een teleurstelling te verwerken hebt ;)

Waar je ook rekening mee moeten houden is dat klanten door een zoekopdracht direct of via een verwijzing naar beoordelingssite iens.nl zullen gaan om de recensies te bekijken en te zien hoe je scoort. Dus je zaak op orde, houd ook je kwaliteit van eten en personeel in. En scoor je hoog, wees trots en vertel dit op je website.

Behouden - terugkerende klanten de ambassadeurs van je zaak

Heb je alles onder controle zoals hierboven besproken dan zul je zien dat klanten terugkeren en over jou en je zaak lovend zullen spreken. Of men nu een foto van het mooi opgemaakte gerecht op Facebook zetten en een Tweet versturen hoe gezellig het is, men deelt en daar kan geen advertentie in de krant tegen op.

Geef

Om tegenwoordig de aandacht van de klant te krijgen en te behouden moet je steeds creatiever zijn. Maar als je je bedenkt dat mensen graag games spelen, kortingen- en cadeaus krijgen weet je wat je te doen staat. Bedenk kortingen en cadeaus of bedenk een game om je product heen, en vertaal dit naar social media waar mensen, mits een leuk idee dit zullen delen met hun vrienden en jou bekendheid én bereik vergroot.

Blog

Wat steeds vaker ingezet word zijn blogs. Websites waar mensen en bedrijven verhalen en onderwerpen bespreken die hen interesseren. Je leest dit verhaal nu ook op het blog van Label 76.

Omdat goede content door de zoekmachine als Google hoog geïndexeerd wordt doen ondernemers er goed aan om met een blog te starten. En nu hoor ik je al zeggen "nog meer werk" maar het onderhouden van een blog hoeft niet heel veel werk te zijn. Schrijf een aantal onderwerpen op waarover je je bezoekers zou kunnen informeren en werk deze uit in de vrije uurtjes.

Horeca eigenaren zouden er bv goed aan doen om hun blog in te delen in de seizoenen en per seizoen een aantal leuke onderwerpen uitwerken. Denk dan aan het schrijven van recepten en hoe de kok op dit gerecht is gekomen. Vertel een leuk verhaal, mensen houden van leuke verhalen en als het dan ook nog eens eenvoudig te maken is en lekker smaakt dan weet ik zeker dat lezers dit blog doorsturen naar vrienden en familie met de zelfde interesses. En dat is precies wat de bedoeling is.

Kort geleden konden de grote multinationals bepalen wat en hoe iets ging gebeuren. Met de komst van social media bepaalt de klant steeds vaker of het product of dienst goed of slecht is en steeds minder de verkopende partij.

Betrek

Zorg daarom dat klanten zich betrokken voelen bij je zaak. Stel vragen als wat men leuk vind, wat men anders zou willen etc etc. Laat mensen onderdeel van je bedrijf zijn. Als mensen op een leuke manier van je kunnen leren en zich betrokken voelen dan zullen zij ambassadeurs van jou onderneming worden en dit positief aan iedereen door vertellen.

Heb je vragen of opmerkingen laat hieronder een bericht achter.

Of deel deze post met anderen.





blog comments powered by Disqus